سه نقش اساسی برای حراست مورد نظر است .
- نقش هشدار دهنده و پیشگیری
- نقش اصلاح کننده و درمان
- نقش جدا کننده از سیستم
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن است که بر اساس ماده واحده قانون مصوب 69/2/12 مجمع تشخیص مصلحت نظام و تشکیلات سازمانی خاص تشکیل شده است .
حراست به عنـوان مشاور امین ، چشم مدیر در هر سازمان و وزارتخانه با توجه با اشـراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد ، می تواند در تصمیم سازی و پیشرفت مجموعه تحت نظارت تاثیر اساسی داشته باشند .
شرح وظیفه کلی حراست :
- برنامه ریزی ، سازماندهی و نظارت و هدایت کلیه فعالیتها و اقدامات تامینی امنیت جهت جلوگیری از دسترسی عوامل غیرمجازبه پرسنل ، تاسیسات و اسناد و مدارک .
- پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی از قبیل تجمع- تحصن- اعتصاب- اغتشاش و تظاهرات .
- جمع آوری اخبار و اطلاعات و احاطه اطلاعاتی ، کسب و پرورش اطلاعات اخبار محیط اعم از سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی .
- بررسی و تعیین رده حراستی افراد جهت دسترسی به اسناد طبقه بندی شده و انعکاس به مدیریت دستگاه مراجع ذیصلاح .
- تعیین پست های مشاغل حساس دانشگاه .
- اعلام صلاحیت عمومی شاغلین جهت تصدی پست های مشاغل حساس و داوطلبان اشتغال ، انتقال و ماموریت به دانشگاه .
- بررسی در مورد متقاضیان دریافت سلاح با همکاری دستگاههای ذیصلاح .
- صدور کارت شناسایی و هویت بخشی سازمانی با اساتید ، کارکنان، دانشجویان .
- نظارت و مراقبت بر اجرای امور مربوط به حراست اخبار، اسناد، پرسنل .
- برنامه ریزی و اجرای طرح حفاظت شخصیت ها درصورت بررسی و لزوم و تعیین سطوح حفاظتی با هماهنگی مراجع ذیصلاح .
- اجرای طرحهای آموزشی مربوط به حراست بر اساس دستور العمل های صادره در حوزه امنیت و حفاظت .
- پیشنهاد و اجرای طرحهای حراستی و حفاظتی متناسب با شرایط خاص .
- انجام امور مربوط به بیسیم و دیگر امور امنیتی در تسریع امور اطلاع رسانی و حفاظت گفتار .
- انجام امور مربوط به دوربین های مدار بسته و نظارت مستمر بر ساختمانها ، تاسیسات ، مخابرات و افراد .
- مدیریت در امر حفاظت فیزیکی و رسیدگی به مشکلات مربوطه .
- بررسی و نظارت بر واحدهای تحت پوشش جهت شناسایی مشکلات و معضلات .
- رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرایی و بهره برداری کامل از آنها .
- ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی .
- پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی .
- تدوین دستور العملهای حفاظتی و امنیتی و نظارت بر اجرای آنها .
- ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی به بالاترین مقام اجرایی دستگاه .
- ایجاد دبیرخانه و بایگانی محرمانه و دریافت و ثبت و صدور کلیه نامه های طبقه بندی شده دستگاه ذیربط .
- شناسایی عوامل و عناصر متعهد و تلاشگر جهت رشد و ابقاء آنها در محیط .
شرح وظیفه اداره کل حراست در چند اداره قابل تعریف و مصوب است :
- اداره حفاظت پرسنلی
- اداره حفاظت اسناد و مدارک
- اداره حفاظت فیزیکی
- اداره حفاظت فضای مجازی.